Zadbanie o standardy bezpieczeństwa i higieny pracy jest obowiązkiem każdej firmy. Praca w BHP interesuje natomiast wielu kandydatów ze względu na atrakcyjne warunki zatrudnienia i ciekawe perspektywy rozwoju. Co trzeba zrobić, aby rozpocząć przygodę z tą branżą? Odpowiedź znajdziesz w tym artykule.
Specjaliści BHP są wyjątkowo chętnie poszukiwani na współczesnym rynku pracy. Nic w tym dziwnego. Ich kompetencje są niezbędne w niemal każdej działającej na rynku firmie. Jednocześnie standardy bezpieczeństwa i higieny pracy oraz regulujące je przepisy nieustannie się zmieniają, więc fachowa wiedza i doświadczenie są dla pracodawców na wagę złota. Podjęciem tej ścieżki kariery interesuje się zarówno wielu absolwentów, jak i osoby, które już posiadają doświadczenie na rynku pracy, ale chciałyby dokonać zmiany zawodu.
Czym zajmuje się specjalista ds. BHP?
Wiele osób posiada pewne wyobrażenie na temat obowiązków wykonywanych przez specjalistów bezpieczeństwa i higieny pracy. Jednocześnie bardzo często jest ono mylne. Warto więc rozpocząć od sprecyzowania, czym zajmują się pracownicy odpowiedzialni za zapewnienie bezpiecznych i higienicznych warunków pracy. Wyczerpujących danych na ten temat dostarcza raport Bezpieczeństwo pracy w Polsce 2021. Rola i wizerunek służb bhp przygotowany przez Koalicję Bezpieczni. Czym zajmowali się przedstawiciele służby BHP?
- Prowadzeniem szkoleń BHP – 100%,
- Prowadzeniem szkoleń przeciwpożarowych – 98%,
- Wprowadzaniem i informowaniem o regulacjach – 98%,
- Zapoznawaniem pracowników z zasadami ergonomii pracy – 98%,
- Sprawdzaniem bezpieczeństwa warunków pracy – 97%,
- Odbiorem technicznym stanowisk pracy, urządzeń i obiektów – 97%,
- Opracowywaniem wewnętrznej dokumentacji BHP – 97%,
- Oceną planów inwestycyjnych czy modernizacyjnych – 92%,
- Organizacją wydarzeń wewnętrznych – 90%,
- Kwestią zdrowia psychicznego pracowników – 82%,
- Udziałem w bieżących strategicznych spotkaniach kadry kierowniczej – 54%.
Jak widać, kompetencje na tym stanowisku są bardzo szerokie i wymagają zarówno konkretnej wiedzy, jak i sporego doświadczenia.
Kto może pracować w BHP?
Przepisy bezpieczeństwa i higieny pracy są bardzo restrykcyjne. Regulują również to, kto i na jakich zasadach może zajmować się BHP. W sposób szczegółowy do tego zagadnienia odnosi się Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 2 września 1997 r. w sprawie służby bezpieczeństwa i higieny pracy. Można w nim znaleźć między innymi informacje dotyczące tego, czym jest służba bezpieczeństwa i higieny pracy, jakie zakłady pracy są zobowiązane do jej powołania, ile osób powinna liczyć i co należy do jej obowiązków.
Dokument określa również stanowiska osób zajmujących się BHP: są to kolejno inspektor, starszy inspektor, specjalista oraz główny specjalista. Każde z nich wiąże się zarówno z konkretnymi obowiązkami, jak i wymaganiami.
- Inspektor do spraw BHP musi posiadać wykształcenie wyższe i co najmniej 2-letni staż zawodowy, zawód technika BHP lub co najmniej 4-letni staż zawodowy.
- Starszy inspektor musi posiadać wykształcenie wyższe i co najmniej 4-letni staż pracy lub zawód technika BHP i 3-letni staż zawodowy lub wykształcenie średnie i 6-letni staż zawodowy.
- Specjalistą do spraw bezpieczeństwa i higieny pracy może być osoba, która ukończyła studia wyższe o specjalności bezpieczeństwo i higiena pracy lub studia podyplomowe w zakresie BHP lub posiada wykształcenie wyższe i co najmniej 3-letni staż pracy w służbie BHP lub zawód technika BHP i przynajmniej 5-letni staż pracy w służbie BHP.
- Głównym specjalistą BHP może być natomiast osoba, które ukończyła studia wyższe o specjalności BHP lub odpowiednie studia podyplomowe oraz posiada minimum dwa lata doświadczenia pracy w BHP albo posiada wykształcenie wyższe i przynajmniej 6 lat pracy w służbie BHP.
Wszyscy pracownicy muszą również ukończyć specjalne szkolenie BHP. Podjęcie zatrudnienia nie oznacza jednak końca edukacji: konieczne jest również regularne rozwijanie swoich kompetencji i branie udziału w szkoleniach, dzięki czemu specjalista będzie znał doskonale często zmieniające się przepisy.
Jak znaleźć pracę w BHP?
Jeżeli posiadasz niezbędne kompetencje, pora rozpocząć poszukiwania zatrudnienia. Nie muszą trwać długo i wiązać się z dodatkowymi problemami. Przede wszystkim sprawdź nowe oferty pracy w BHP na stronie GoWork. Błyskawicznie przekonasz się, czy w interesującej Cię lokalizacji można znaleźć wakaty. Jeżeli nie możesz znaleźć żadnej interesującej Cię propozycji, warto natomiast ustawić alert. Otrzymasz wiadomość mailową, kiedy tylko pojawi się ogłoszenie odpowiadające Twoim oczekiwaniom.
Co musisz zrobić, aby podjąć zatrudnienie?
Jak widać, w zdecydowanej większości przypadków, aby podjąć karierę BHP-owca, konieczne będzie ukończenie studiów. Jeżeli wybór kierunku dopiero przed Tobą, warto więc zdecydować się na profil bezpośrednio związany z bezpieczeństwem i higieną pracy. Dzięki temu od razu po zakończeniu nauki możliwe będzie podjęcie zatrudnienia i rozpoczęcie nabywania doświadczenia w tej branży. Bez szans nie są jednak osoby, które studia mają już za sobą. Dobrym rozwiązaniem mogą wówczas okazać się studia podyplomowe w zakresie BHP, które również pozwolą na podjęcie zatrudnienia. W przypadku niższych stanowisk wystarczający okaże się natomiast tytuł technika bezpieczeństwa i higieny pracy, który można uzyskać nie tylko w szkołach dziennych, ale również w szkołach średnich dla dorosłych.
Własna firma w branży BHP
Perspektywy zawodowe po ukończeniu studiów z bezpieczeństwa i higieny pracy wcale nie kończą się na podjęciu zatrudnienia w zakładzie pracy zobligowanym do posiadania służby BHP. Wiele osób decyduje się na założenie własnej działalności gospodarczej zajmującej się bezpieczeństwem i higieną pracy. Co można robić? Zakres działań jest bardzo szeroki. Podstawą może być przeprowadzanie szkoleń BHP dla innych firm. Często wybieraną usługą są również audyty i kontrole warunków bezpieczeństwa i higieny pracy. Dużą popularnością na współczesnym rynku cieszy się również działalność doradcza oraz dystrybucja materiałów BHP i ppoż.